e30:
e30
Rok 1982 byl svědkem premiéry nové generace „trojkové řady“, která tentokrát nesla interní kód E30. Navzdory zvyklostem byla o 3 centimetry kratší než první generace E21 a také v průměru zhubla o 30 kg. Během výroby se také dočkala dalších karosářských variant – čtyřdveřové verze, kabrioletu i kombi.
Základní model 316 byl poháněn čtyřválcem 1,6 litru s elektronickým karburátorem, který poskytoval 66 kW a automobil s ním jel nejvíce 175 km/h. Větší motor 1,8 litru se dočkal mechanického vstřikování paliva, dával 77 kW a s modelem 318i se dalo po německých dálnicích uhánět až 184 km/h. Oba šestiválcové agregáty již měly elektronické vstřikování paliva. Silnější verze 323i disponovala sice o 3 kW menším výkonem než v předchozí generaci, ale plusem byl větší točivý moment a největší rychlost, která hodnotou 202 km/h překonala magickou dvoustovku. Trojkový bavor s tímto motorem pak průměrně spálil 8,9 l paliva na 100 kilometrů jízdy.
Ještě o půl litru méně spotřebovala verze 325e, představená v roce 1984. Z objemu 2,7 litru dával motor největší výkon 90 kW při 4250 otáčkách za minutu. Písmeno „e“ si lze vyložit jako „ekonomický“, nebo také „ekologický“. O čistší výfukové plyny se totiž staral katalyzátor, který měl tehdy v řadě 3 svou premiéru. Elektronický systém, který mnichovští nazvali DME (Digitale Motor-Elektronik) pak zastavil přívod paliva vždy, když řidič sundal nohu z plynového pedálu, což mělo za následek již zmíněnou nižší spotřebu, ale také snížení emisí. Tento systém bavorský výrobce vyvíjel od roku 1979 a vyzkoušel ho i na závodních tratích....Dočkala se ho i verze 325i z roku 1985 se šestiválcem o výkonu 126 kW.
Polovina osmdesátých let byla u BMW vůbec plná novinek. Pod kapotu nejmenší řady se poprvé dostal vznětový motor. Šestiválec modelu 324d ještě postrádal turbodmychadlo, výkon dosahoval 63 kW a největší rychlost ležela na hranici 165 km/h, se čtyřstupňovým automatem ZF pak dokonce jen 156 km/h. Spořílci, kteří si mohli dovolit zaplatit za nový vůz 27 450 západoněmeckých marek, se mohli těšit z průměrné spotřeby 6,9 l nafty na 100 km. Ovšem, tento motor stál na úplném začátku vývoje vznětových motorů BMW.
Každý lichý rok na podzim se ve Frankfurtu pořádá autosalon. V pětaosmdesátém roce tomu nebylo pochopitelně jinak. Mnichovští si na svůj stánek přichystali další novinku. Špičkovou verzi trojkové řady, která tentokrát nebyla zaměřena na ekonomicky smýšlející zákazníky, ale právě naopak. Světlo světa spatřila M3.