Svet-Stranek.cz
BMW je život, ostatní je jen hledání...

e46:

e46

V květnu 1998 se ukázala světu další, v pořadí již čtvrtá generace řady 3 s interním kódem E46. Pod kapotami mnichovských vozů byla opět spousta novinek. Vznětový motor verze 320d (ano, už bez t, ale pochopitelně přeplňovaný) se dočkal přímého vstřikování paliva. Nabízel výkon rovných 100 kW a vozy s ním dosahovaly až 207 km/h, ovšem při průměrné spotřebě 5,7 l... Základem nabídky zážehových motorů byla čtyřválcová verze 318i s 87 kW, následovaly tři šestiválce: 320i se 110 kW, 323i se 125 kW a konečně 328i se 142 kW. Ručička rychloměru nejvýkonnějšího modelu byla schopna atakovat hodnotu 240 km/h.

Ač měl čtyřválec označení 318i, oproti minulé generaci se mírně zvětšil jeho objem na 1,9 litru. Dostal vyvažovací hřídel, takže jeho hladký chod prostý vibrací spíše připomínal větší šestiválce.

Ani ty ovšem nezůstaly v nové řadě E46 bez povšimnutí. Největší novinkou byla druhá generace systému variabilního časování, tentokrát nazvaná Double-VANOS. Tento systém narozdíl od původního ovládal i vačkový hřídel výfukových ventilů.

Vývoj samozřejmě pokračuje dál. V roce 2000 přišel nový třílitrový šestiválec, moderní přímovstřikové vznětové motory se systémem Common-Rail si našly cestu i do kupé a kabrioletů...

Byla uvedena další generace variabilního časování Valvetronic s plynule měnitelným zdvihem sacího ventilu, v roce 2005 se objevila pátá generace „trojky“, v nových motorech se uplatnil kromě hliníku i hořčík. Posledním výkřikem techniky je dvojité přeplňování zážehových i vznětových agregátů. To již ale není historie, nýbrž žhavá současnost...